zaterdag 23 augustus 2014

Bruinisse

Nadat vier dagen geleden mijn nog geen drie weken oude hengel doorbrak in de haven van Vlissingen, ben ik drie dagen geleden terug naar de Jumper gegaan. Daar werd ik heel vriendelijk geholpen en kreeg ik direct een nieuwe stok!

Ik was al van plan om naar het Grevelingenmeer te gaan. Drie dagen geleden besloot ik dat ik de 21ste zou gaan. Die dag heb ik alles ingekocht. Eten, drinken, aas, lijnen en lood. Om 5:30 gaat de wekker, ik maak koffie en pak mijn spullen. Om in Bruinisse te komen moet ik eerst naar Rotterdam met de trein, dan daar met de metro en vervolgens 2 bussen nemen. Wanneer ik in Bruinisse aan kom moet ik ongeveer 800m lopen tot het meer. Daar loop ik eerst een stuk langs de kant. Af en toe zie ik een minuscuul visje wegschieten, omdat ze veel te klein zijn voor mijn haakje 22 loop ik door. Ik zie verder niks langs deze pier, af en toe wat krabben, maar daar kom ik niet voor. Terug in de haven aangekomen begint de zon schijnen, door het felle licht kan ik de bodem op 3m diepte nog zien. Er zwemt een schooltje kleine visjes op ongeveer 2-2,5m diepte, die ga ik eens proberen te vangen! Eerst maak een stukje garnaal aan mijn haak, dit negeert
Koornaarvis
het schooltje straal. Na 3 keer mijn aas voor het schooltje door te trekken, haal ik mijn garnaaltje er af en prik een stukje mestpier aan de haak. Ze lijken dit ook te negeren. Ik laat mijn lood tot de bodem zakken, in de hoop dat er iets bijt terwijl ik rondkijk voor andere visjes. Ik zie niets en wanneer ik mijn aas in wil halen krijg ik meteen een aanbeet. Het is een koornaarvis! (Hier kwam ik gisteren pas achter, met dank aan www.soortenjagers.nl en Theo Modder) Omdat ik dacht dat het allemaal dezelfde visjes zouden zijn, ben ik door gelopen. Na dat ik helemaal om de jachthaven heen gewandeld was kwam ik bij een strandje. Hier zag ik meteen heel kleine bijna doorzichtige visjes wegschieten, wat zou dit zijn? kan ik ze vangen? Ik rijg een dun stukje pier op mijn haak en gooi een flink eind in. Langzaam sleep ik mijn aas naar me toe, ik voel deze beetjes niet eens. Wanneer ik bij de kant kom hangt er een brakwatergrondel van hooguit 4 cm aan mijn haakje. Ik maak hem los en gooi zo nog een keer uit, hopend op kleine platvis. Weer een grondel. Iedere keer als ik gooi vang ik een brakwatergrondel, de zoveelste is echt het allerkleinste visje wat ik ooit heb gevangen.
Het kleinste visje tot nu toe
Omdat er niet één platvisje bijt loop ik langzaam door richting de blokken, daar heb ik mijn tweede hengel tevoorschijn gehaald. Aan deze zat een haak 6 met een hele garnaal erop geregen. Na een kwartiertje krijg ik een beetje op mijn picker, ik draai binnen en het is een zwarte grondel! Weer een nieuwe soort! Op mijn zwaardere hengel verlies ik steeds het aas door de krabben, ik besluit om wat meer op het zand te vissen met de zwaardere en de picker meer richting de blokken te leggen. Na een paar minuten krijg ik beet op de picker en flink ook. Jammer dat het haakje 22 niet opgewassen is tegen welke vis dan ook van formaat, mijn lijn brak vrijwel meteen na het aanslaan. Toch maar weer op het zand pickeren en een haak 14 er aan, dat zou eventueel het verschil kunnen maken. Het zijlijntje van de zwaardere hengel moet gewoon wat hoger. Net nadat ik deze weer ingegooid heb krijg ik voor het eerst beet op de zwaardere hengel. Ik draai het visje makkelijk binnen, weer een zwarte grondel. Wel een grote. Na nog een tijdje niets vangen besluit ik om terug naar de haven te lopen. Daar aangekomen vis ik verder met de garnaal en met
De grootste vis van de dag - zwarte grondel
kleine stukjes mestpier. Bijna elke vijf minuten hangt er wel weer een grondel aan mijn haak. Af en toe zie ik een schooltje kleine vissen voorbij zwemmen. Eindelijk weer iets anders als grondels, ik denk weer dezelfde als daar straks. Ik draai mijn picker binnen en leg hem recht voor mijn neus neer. Eerst vang ik nog een grondel en een krab, maar dan vang ik nog zo'n visje als ik vandaag als eerste had. Ik houd de visjes op deze plek door af en toe een flinke hand (dode) maden te gooien die ik nog in mijn tas had zitten. Na een paar minuten vang ik weer zo'n visje, dacht ik, na schubben te tellen blijkt deze er 47-49 te hebben (een beetje lastig door de foto, omdat ik dacht dat het dezelfde was heb ik maar één foto gemaakt). Dit is dan een kleine koornaarvis, dat is ondanks het minimale verschil, nog een nieuwe soort! Op deze stek hoop ik dat er nog wat op mijn grote hengel gebeurd en vis ik
Kleine koornaarvis
 met mijn picker verder tot het bijna donker is. Naast tientallen zwarte grondels ving ik nog een stuk of zes koornaarvisjes, die weer 53 of meer schubben op de zijlijn hebben. Ik moest zorgen dat ik voor 21:16 weer bij de bushalte was, dus heb ik ruim op tijd ingepakt en ben ik aan de drie uur durende reis naar Eindhoven begonnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten