zaterdag 9 augustus 2014

Bruine dwegmeerval

Op de blog van Frank Habets (www.soortenjager.blogspot.com) stond een tijd terug een bericht over zijn jacht op de amerikaanse hondsvis, samen met zijn vismaat Manolo. Omdat het te laat/licht werd zijn ze naar het vosseven gereden om daar een bruine dwergmeerval te vangen. "En al vlot hadden we beiden dit mormel te pakken" - zoals Frank schrijft.

Omdat het vosseven 11km van het dichtsbijzijnde treinstation af is, heb ik mijn pa gevraagd of hij er misschien een keer heen wilde rijden. Nergens op internet kon ik vinden of je er mag vissen als je niet op het vakantiepark verblijft. Daarom heb ik een mailtje gestuurd, waarop ik geen antwoord heb gehad.

Op vrijdag 1 Augustus rond half 1 stond mijn pa voor de deur. Samen met Toon, een jongen die sinds kort ook een beetje soorten verzameld, zijn we toch gewoon gegaan. Daar aangekomen heb ik bij de receptie gevraagd of we mochten vissen. Dit mocht als we alle vis terug zouden zetten en niet voor de vakantiehuisjes zouden gaan zitten.

Aangekomen bij het ven zien we dat het voor 80% dicht zit met drijvende planten. De kant is heel flauw aflopend met veel planten, zeker een meter of 5-6 waar je over heen zou moeten vissen. We zijn er voor de helft omheen gelopen toen we een klein drijvend steigertje zagen. Perfect! Daar zijn we gaan zitten. Na enkele minuten kreeg Toon beet, een goudvis. Niet veel later ik ook, de eerste dwergmeerval! Auw!
Mooi zijn ze wel - Bruine amerikaanse dwergmeerval
Meteen prikt het beestje me met één van zijn borstvinnen. Als je het beestje uit het water tilt is het slim om hem stil voor je te hangen en alle opgezette vinnen tussen je vingers door te laten vallen, als je hem eenmaal zo vast hebt kan je vrijwel niet meer gestoken worden.

Bij één van de meervalletjes was de haak een klein beetje diep in zijn mond gekomen. Meestal knip ik dan de lijn af, om het beestje te redden, maar deze moest zeker nog gaan. Het lepeltje stak net niet meer uit zijn mond. Tijdens het onthaken beet hij ook nog eens in mijn vinger! Wat een vervelende visjes zijn het eigenlijk! Na een paar uurtjes vissen hebben we met zijn drieën totaal 17 dwergmeervallen en 6 goudvissen gevangen. Omdat we daar in
Goudvis
de volle zon stonden waren we rond half vijf allen zo gaar dat we maar besloten om er mee op te houden. Voor mij een nieuwe soort en voor Toon twee, mooie eindstand!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten