zaterdag 9 augustus 2014

De doode gracht

Drie dagen geleden ging ik met de fiets richting de doode gracht, in Eindhoven. In de vissenatlas van Noord-Brabant staat dat daar ergens kroeskarper voor moet komen, een soort die ik nog nooit gevangen heb. Na een kwartier fietsen kan ik langs het water af rijden, ik zie vrij weinig beweging en blijf daarom maar door rijden.. Ten slotte zit die kroeskarper (als ie al in de doode gracht zit..) helemaal in het noordelijkste kilometer vak. Dan zie ik net voordat ik de weg over wil steken een stel karpers onder het vuil dat zich in een hoek heeft verzameld. Niet waar ik naar op zoek was, maar toch even proberen. Wat brood gooien en hopen dat ze er op komen happen, je haakaas gaat pas te water als ze echt aan het eten zijn. Geen één vis had interesse in mijn brood.

Bij het noordelijkste deel aangekomen leek het eerst alsof er geen stekken waren. Toen ben ik even rond gefietst, omdat ik er nog nooit geweest was. Er is één stek waar een stelcon plaat over het water heen steekt, hier kan je mooi op gaan zitten. Ik had één hengel met schuiflood, een haakje 12 en maden uitliggen, hopend op grotere kroeskarpers. Daarnaast had ik mijn picker uitliggen met een haakje 22 en één made er aan, de truc met zo licht pickeren is dat je niet naar je top, maar naar je draad kijkt. In drie uur ving ik maar een stuk of tien voorns en één baarsje. Ik had al gezien dat er een klein richeltje zo'n 30cm uit de kant was, misschien een randje van 15cm diep. Als visser zou je hier niet snel je aasje neer leggen.
14cm, maar wel een kopvoorn!
Ik heb toch even geprobeerd met de picker, en één caster op de haak. Binnen een minuut of tien kreeg ik een vrij harde aanbeet. Ik hoefde alleen maar mijn hengel op te tillen om de vis uit het water te halen, yes! Een kopvoorn! Geen kroeskarper, maar wel een nieuwe soort te pakken.
Toch apart, op de tongelreep, sommige stukken van de dommel en de keersop zou kopvoorn voor moeten komen. Ik heb vaker op alle drie de beken naar dit visje gezocht en er nooit één gevonden. Nu zit ik op een stilstaand watertje en dan komt er ineens één boven water!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten