zondag 15 mei 2016

Een avondsessie op de waal

Vorige week woensdag kwam ik thuis van het werk en ik wilde graag gaan vissen. Maar waar? En op wat? Bij mij in de buurt op zeelt of winde vissen zag ik niet zo zitten. Een nieuwe soort proberen te scoren dicht bij huis is lastig geworden, dus besloot ik om iets verder weg te gaan. Op de Maas of de Waal zou er altijd een verrassing boven water kunnen komen, ik koos voor de Waal.

Na een klein uurtje stap ik uit de trein bij Zaltbommel. Ik heb mijn skateboard bij om sneller bij de rivier te komen. Na een stukje rijden kom ik bij mijn favoriete kribbe. Ik maak vlug mijn hengels klaar. Het reishengeltje met een haakje achttien en een klein piertje om dichtbij te vissen en de feeder met een haak acht en een paar pieren aan de haak om op afstand te vissen. Ik krijg op het begin weinig beten, alleen een paar keer op het reishengeltje maar ik weet niets te vangen. Een half uur later gaat het reishengeltje helemaal krom. Ik begin de vis binnen te halen, de vis beweegt heel erg snel maar is niet overdreven sterk, wat is dit? Helaas breekt een paar meter voor de kant mijn onderlijn. Ik besluit om aan mijn reishengeltje een haak twaalf te maken. Ik gooi in en vijf minuten later is het weer raak! Deze keer kom je niet los, dacht ik nog. Na een actieve drill komt er een palinkje van ongeveer 50cm boven, dat had ik niet verwacht. Ik heb ze hier nooit eerder gevangen. Na een foto zet ik hem terug. Ik gooi weer in en zie dat mijn feeder een beetje op en neer schud, weer een paling!

Na tien minuten vang ik er weer één op het reishengeltje. Maar dan valt het weer stil. Ik twijfel of ik nu zal inpakken of nog een uurtje zal blijven. Dan krijg ik een harde aanbeet op de feeder, maar na nog geen minuut schiet deze vis er waar af. Dat geeft de doorslag, dan maar een uurtje later naar bed. Ik gooi weer in, maar het blijft stil. Na een half uur wordt mijn reishengeltje omver getrokken en moet ik snel zijn voordat hij in het water verdwijnt. Dit is duidelijk een grotere paling. Soms lijkt het even of ik vast zit, maar dan komt hij weer een stukje. Na een paar minuten vechten komt hij dan eindelijk bij de kant.
Omdat ze zoveel kronkelen en zo glad zijn, zijn ze niet makkelijk te meten. Hij is ongeveer 65cm lang! Een nieuw pr en een veel mooiere foto dan de vorige. Mooi in de lip gehaakt. Wel raar, ik heb hier nog nooit een paling gevangen en nu op eens vier op één avond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten