zondag 22 mei 2016

Het beste weekend sinds tijden

De dag nadat ik de bittervoorn heb gevangen wilde ik weer gaan vissen. Tijdens de opnames van VisTV heb ik het met Robert de Wilt gehad over kroeskarpers. Hij wist wel een plekje waar je ze kunt vangen. Daarom heb ik heb hem een mailtje gestuurd, of hij de locatie even door zou kunnen sturen. In Woerden zijn er een paar jaar geleden met een schepnet inventarisatie nog best een aantal gevangen vertelt Robert in de mail. Vooral kleintjes, dus dat wordt licht vissen.

Vandaar dat ik er met de trein heen gegaan ben. In Woerden is het ongeveer tien minuten tot een kwartier lopen voordat ik bij de slootjes kom. Ik besluit om ze eerst maar eens te verkennen, door ze alle drie helemaal af te lopen. Het regent en het water is nogal bruin, dus is het heel lastig om activiteit van vissen te zien. Nadat ik langs de breedste sloot af ben gelopen ga ik naar een smaller slootje, hier zie ik wel af en toe belletjes boven komen. Daarom besluit ik om hier drie voerplekken te maken, waar ik steeds een half uurtje vis voordat ik weer naar de volgende ga.

Ik vis eerst met een licht pennetje van 0,2 gram, met daaronder een haakje 22 en een pinkie. Maar omdat het aan één stuk door regent beweegt de pen ook als er geen vis aan zit. Daarom besluit ik bij het tweede plekje van methode te wisselen. Ik heb geen schuifloodjes bij me, maar wel een paar kleine korfjes. Vanaf nu vis ik met het korfje verder, hoewel ik het een slimme oplossing vind krijg ik maar geen beten. Nadat ik voor de derde keer bij het laatste plekje kom begin ik me af te vragen of er wil vis in dit slootje zit. Het enige wat ik tot nu toe heb gezien zijn een paar stekelbaarsjes, maar mijn pen en mijn hengeltop hebben nog steeds niet bewogen. Onder een boom sta ik een beetje te balen, ik ben helemaal doorweekt en bang dat ik met lege handen naar huis moet.

Om even afleiding van het niks vangen te hebben stuur ik Jamie een berichtje, dat ik hier al even sta en dat het niet opschiet. Wanneer ik mijn telefoon terug in mijn zak doe, zie ik dat mijn lijn wat strakker staat en dat het topje van mijn hengel heel minimaal op en neer gaat. Vis? Ik geef mijn hengel een tikje om aan te slaan, meteen daarna begint de top echt te schudden! Yes, een vis! Hopen dat het een kroeskarper is. In het drie meter brede slootje maakt hij geen kans om weg te komen, wanneer ik hem uit het water til zie ik een echte kroeskarper! YES! Aan de rugvin kun je het beste zien of je met giebel of kroeskarper te maken hebt, een bolle rugvin betekent kroeskarper. Ik bekijk de vis even goed van alle kanten, om te zien of er nog meer verschillen zijn, het bekje is een stukje kleiner dan bij een giebel en ze hebben iets meer schubben op de zijlijn. Ik begrijp goed dat er vaak verkeerd gedetermineerde vissen voorbij komen op internet, zeker als iemand een foto maakt en achteraf pas gaat kijken welke soort het is.

De tweede langverwachte vis in één weekend - kroeskarper
Na een paar foto's zet ik hem terug. Wow, wat ben ik hier blij mee. Bittervoorn en kroeskarper in één weekend, ik heb zo lang naar beide vissen gezocht en nu heb ik ze allebei achter elkaar gevonden.

Doordat ik zo blij ben met mijn vangst geef ik er niets meer om dat ik helemaal nat geregend ben. Ik wil er nog wel één vangen, daarom gooi ik nog een keer uit op hetzelfde plekje. Alleen is er weer niets te zien. Na een uur zonder beweging besluit ik maar om naar huis toe te gaan, het is me toch al gelukt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten