maandag 22 mei 2017

Donaubrasem uit de Waal

De laatste sessie op de Waal was eigenlijk gepland voor de donaubrasem. Aangezien die zich niet liet zien en ik de enige was die een blauwneus wist te vangen, zijn Dirk en ik nog eens terug gegaan. Op die dag wist Dirk maar liefst drie blauwneuzen te vangen. Ondertussen zijn er veel soortenjagers geweest en is dit de plek bij uitstek voor de blauwneus geworden.

Wanneer Jamie een paar weken later ook voor diezelfde soort gaat, vangt hij maar liefst twee donaubrasems! In de dagen erna worden er nog 3 gevangen. Dat is voor mij de reden om vlug terug te gaan. Als Dirk op een maandag alleen gaat, vangt hij zijn donaubrasem zelfs op de eerste worp! Die dag zorg ik dat ik alles klaar heb om op de dinsdag lang te blijven zitten.

Rond 10:00 kom ik aan in het kribbevak, er is niemand. Ik kies een plek midden in het vak. Aan één hengel zet ik een korf van 70 gram, met 75cm onderlijn, daaronder een brasem haak maat 14 met twee maden er op. Aan de andere hengel zet ik een korf van 45 gram, deze gooi ik dan ook een stuk minder ver. Meteen vanaf het begin vang ik leuk; winde, blankvoorn, pontische stroomgrondel, zwartbekgrondel, brasem, kolblei en zelfs twee blauwneuzen zijn het eindresultaat. Helaas geen donaubrasem. Dat zal betekenen dat ik hier binnenkort weer terug kom. Omdat het tussen 12:00 en 15:30 helemaal stil viel, wordt de volgende poging een avondsessie.
Blauwneus
Zaterdag 20 Mei is het zo ver. Deze keer ben ik pas rond 16:00 aan het vissen. Precies op dezelfde manier, op dezelfde plek. Vandaag vang ik veel beter dan de vorige keer. Op het begin vang ik meteen drie mooie blankvoorns, eentje is een persoonlijk record van 36cm. Af en toe
Pr blankvoorn
is het eventjes stil, maar op de zwaardere hengel krijg ik redelijk constant beten. Deze keer vang ik zelfs vier blauwneuzen, kleine en grote brasem, kolblei, zwartbekgrondel, ruisvoorn, pontische stroomgrondel en mooie grote blankvoorns. Alleen zit er wéér geen donaubrasem tussen! Wanneer ik rond 21:30 besluit om de lichtere hengel vast op te ruimen, zie ik voor de zoveelste keer mijn top op en neer schudden. Deze vis is iets groter dan de bliekjes en hij heeft een wel hele lange anaalvin. Yes! Dit is de donaubrasem waar ik op zat te hopen! Na een paar foto's gaat hij weer terug, ik gooi nog één keer uit voor tijdens het opruimen. Niet veel later krijg ik wéér beet en dit is zelfs een tweede donaubrasem! Zo heb ik vier sessies gevist en vang je er twee in de laatste vijf minuten.
De donaubrasem!
Lange anaalvin
Prachtig uitzicht
Na vier keer te proberen voor deze soort, ben ik er heel erg blij mee dat ik hem nu als 120ste soort op mijn lijst toe mag voegen. Het is hier natuurlijk wel prachtig vissen en helemaal niet erg om een paar keer terug te komen voor een bepaalde soort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten