vrijdag 19 juni 2015

Goud!

Vanaf waar ik woon is het ongeveer vijf minuten lopen tot het kanaal. Een water waar best wel wat mooie vissen op zitten. Zelf kom ik er eigenlijk alleen als ik weinig tijd heb en toch iets wil vangen. Tot begin deze week.

Maandagmiddag belde Jamie me op, hij was op het kanaal aan het vissen en had een mooie goudwinde gezien. Ik heb mijn spullen gepakt, maïs en brood gehaald en ben er heen gewandeld. Nog geen kwartier nadat ik er ben vangt Jamie de goudwinde die hij al had zien zwemmen. Dit was al de tweede keer dat hij hem ving, vorige keer was de foto blijkbaar niet goed. Na een paar foto's mag hij weer zwemmen en lopen wij een stuk door.

Eerst komen we een heel stel paaiende zeelten tegen, die geen oog hebben voor iets anders als elkaar. Niet veel later zwemt er een school ruisvoorns. Ik gooi wat brood, ze happen met best veel maar toch weet ik er maar één te vangen. Kort daarna komt er een koikarper aanzwemmen, deze hebben we allebei vaker gezien, maar nog nooit gevangen. Ik gooi wat brood zijn kant op en hij begint er voorzichtig van te eten. De eerste keer dat hij op mijn brood afkomt zwemt hij voorbij, maar de tweede keer pakt ie wel! Binnen een seconde of tien schiet de karper los.. Ik haal verder binnen en kom er achter dat mijn haak doorgebroken is.

Zeelt
Na nog eens twintig minuten moet Jamie gaan. Hij is nog geen 50 meter van me af, wanneer ik recht voor mijn neus een flinke zeelt zie zwemmen. Ik laat mijn haakje zakken met twee korrels maïs er aan, voordat ze de bodem raken heeft de zeelt ze al gepakt. Ik roep Jamie terug en hij maakt een foto voor me. Deze is net iets groter dan mijn vorige record.

Wanneer ik hem terug zet moet Jamie er echt vandoor. Als hij goed en wel weg is komt de koikarper weer aanzwemmen, daarom gooi ik meteen weer wat stukjes brood en maak ik mijn haak klaar. De eerste keer dat ik ingooi komt hij meteen op mijn brood af. Hij pakt, ik sla aan en de vis racet meteen de planten in. Op dat moment komen er twee voorbijgangers kijken wat ik aan het vangen ben. Ik voel nog wel wat gespartel, maar na een tijdje lijkt hij weg te zijn. Ik probeer hem los te trekken zonder de lijn te breken, maar er zit geen beweging in. Ik besluit om de vis wat lijn te geven, om te kijken of hij er nog aan zit, even later komt hij aan de andere kant van de planten op eens tevoorschijn! Door een paar keer trekken gaat de lijn losser en strakker staan en komen de meeste planten los. Ik draai binnen en schep hem in het net. Wat een mooie vis. Een van de voorbijgangers maakt een foto en dan mag hij weer zwemmen. Na deze vis hou ik er mee op, omdat mijn doel geslaagd is.
Koikarper

Goudwinde
Omdat de drill van de zeelt me goed bevallen was, ben ik gisteren nog eens een poging gaan wagen. Het was niet zo'n mooi weer als de vorige keer. Eerst zag ik de school ruisvoorns weer, maar het waaide veel te hard om drijvend te vissen. Na een tijdje zoeken kom ik een groepje zeelten tegen, ik denk drie of vier. Even wat maïs gooien, afwachten en even later krijg ik beet. Een zeelt van 42cm. Kort daarna krijg ik weer beet, een zeelt van 39cm. Daarna blijft het lang stil op mijn plekje. Na anderhalf uur komt er een grote zeelt op mijn stek kijken. Wanneer de dobber ondergaat sla ik aan, na een paar seconde schiet de vis los en zit er een schubje op mijn haak geprikt. Die was niet goed gehaakt. Ik besluit om nog even rond te lopen op zoek naar andere vissen. Wanneer ik bijna op het einde ben zie ik een oranje vlek in het water. Ik gooi vlug een handje brood en maak mijn hengel klaar. Ik knijp het broodje aan zodat het langzaam zinkt en gooi in. De vis cirkelt eerst een paar keer om het broodje heen, maar besluit het toch te pakken. Ik sla aan en de vis geeft bijzonder weinig weerstand, waardoor ik hem al snel op de kant heb. Dit is de goudwinde die Jamie ook al had gevangen, maar liefst 51cm!

Deze vissen tellen officieel niet als nieuwe soorten, maar het zijn wel twee hele mooie vissen. Dit zijn overigens de enige twee goudkleurige vissen die ik ooit op het kanaal gezien heb. Voor wie ze ook wil vangen; geluk/geduld zal je nodig hebben!

2 opmerkingen:

  1. Leuke vissen Sjors. Nu nog een goudzeelt zien te strikken ergens!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi. Die koi heb ik vorig jaar ook gevangen. Die goudwinde heb ik daar nog nooit gezien. Prachtig water met veel zeelt en zeer zware karper. Zit er heel vaak met de centrepin te vissen.

    BeantwoordenVerwijderen