vrijdag 26 juni 2015

Een dagje amsterdam

Al een tijdje terug hadden Jamie en ik het over snoekbaars vangen. Ik had er nog nooit één gevangen en hij vind het gewoon mooie sport. Vandaag was het dan zo ver. We zijn met de trein naar Amsterdam geweest om daar op het Ij te vissen. Jamie had een dagkaart van de Hema, deze was pas vanaf 09:00 geldig. Daarom hebben we de trein van 09:02 gepakt.

Wanneer je op Amsterdam centraal aankomt, verlaat je het station aan de ij-zijde en kun je vrijwel meteen ingooien. Dit is precies wat we gedaan hebben. Vanaf het station zijn we al vissend de rechterkant op gegaan. Na een tijdje kwamen we op een punt dat we heel ver door moesten lopen voordat we weer konden vissen. Daarom besloten we om terug te gaan en aan de andere kant van het station te proberen. Toen we bijna bij het station waren wees Jamie en plekje aan onder een rand "hier kan je mooi peuteren". Hij laat zijn shadje zakken en wiebelt een paar keer net boven de bodem. Een paar seconden later riep hij "Ja, Hangen!" Een korte drill later komt de vis boven. Ik schepte hem. Het was een snoekbaars van een centimeter of 45. Na een foto ging hij weer terug. 'Nu ik nog!' dacht ik. We liepen door, vanaf dat moment probeerden we vooral alleen nog langs de kant en langs palen. Na een heel stuk lopen kwamen we bij een hek. Net voor het hek zit nog wel een mooie hoek, die waarschijnlijk dieper is omdat de pond hier stopt.
We visten hier langs de palen en langs het vlonder. Eerst raakte mijn shad vast in de bodem, die was ik kwijt. Ik deed er een nieuwe aan en viste verder. Net voor mijn neus dacht ik weer vast te zitten, maar opeens voelde ik gespartel. Al snel zei Jamie "snoekbaars!" Niet veel later schepte hij hem voor me. Yes, toch nog gelukt! Toen ik beet kreeg dacht ik wel dat hij een stukje groter zou zijn. Maar dat beloofd alleen betere sport voor een volgende keer. Na mijn vangst besluiten we om een rondje door de stad te lopen en daarna weer naar huis te gaan. Eindelijk die snoekbaars binnen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten