vrijdag 21 april 2017

Geef het beestje een naam!

Op 28 maart sprak ik soortenjager Marcel de Vries over de plannen voor het weekend. Hij wilde die zondag met vismaat Jos Verruit achter de brakwatergrondel (Pomatochistus microps) aan gaan in het Zeeuwse Bruinisse. Deze grondeltjes heb ik daar een paar jaar geleden volop gevangen. Om de kansen op succes van Jos en Marcel te vergroten, heb ik hen precies verteld hoe, waar en wanneer ik daar viste. Ik kreeg het aanbod om mee te gaan, maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan, omdat ik reizend met het OV pas zo’n 3 ½ uur later aan het viswater zou zijn dan zij, als alles al goed ging…

Een van de door mede-soortenjager Marcel De Vries gevangen blonde grondels.




Zondagochtend krijg ik in de trein op weg naar een andere visstek een berichtje van Marcel. Een foto, met daaronder 'Wat is dit?' Het gaat vanzelfsprekend om een visje en aan de licht omringde vlek op de basis van de staart en de regelmatige blauwe schubjes op zijlijn, zie ik meteen dat dit een blonde grondel (Gobiusculus flavescens) betreft. En verdraaid… die soort ontbreekt nog op mijn lijstje! Op het strandje waar het in augustus vol zat met grondels, blijkt in deze tijd van het jaar niets te bekennen. Daarom kozen Jos en Marcel voor een andere stek, in Bruinisse in de vluchthaven. Daar vingen ze allebei diverse van die blonde grondels! Was ik nu maar mee gegaan! Ik ving op de door mij elders gekozen visbestemming die dag slechts drie kleine botjes en twee dikkopjes…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten