zaterdag 10 december 2016

Soortenjagen in de Oosterschelde

De Oosterschelde is een populaire duikplek. Van het duiken daar, zijn veel verslagen waar in staat wat ze gezien hebben en ook veel prachtige foto's. Hiervan wist ik dat er vaak slakdolf en snotolf gezien wordt in de winter. Dat zijn twee vissen die zo goed als nooit aan de hengel gevangen worden in Nederland. Als ze er zitten, moet het kunnen besloot ik samen met Marcel de Vries.

Op 10 december spraken we af bij het station in Roosendaal, waar vanuit we met zijn auto door zouden rijden naar Wemeldinge. Daar aangekomen visten we met lichte hengels en 40 gram lood. Slakfolf zou met storm zelfs ooit per ongeluk op de kant terecht komen, daarom gooiden we maar een paar meter in. Als aas gebruikten we één slikzager per haak, maat 14.

Het begon langzaam, maar na ongeveer een uurtje kwam de eerste beet voor mij. Een klein botje. Niet veel later ving Marcel een dikkopje. Na deze twee vissen kregen we wat vaker beet. Een paar dikkopjes later ving Marcel een klein scholletje. Niet veel later vang ik weer een platvisje, ook een schol! Hij is maar 12cm lang, maar het is wel een nieuwe soort voor mij. Dat is nummer 89! Hierna vangen we geen platvisjes meer. Wel vangen we allebei veel dikkopjes, waardoor we ons niet vervelen. Helaas hebben we geen slakdolf of snotolf gezien. Een goede reden om nog eens terug te gaan! Rond half elf zijn we gestopt met vissen.

Marcel bedankt voor de gezellige avond, de foto's en het regelen van het aas!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten