donderdag 23 oktober 2014

Slijmvis?

Op soortenjagers kwam ik een tijdje geleden al dit filmpje tegen over het vissen op slijmvis:

http://www.soortenjagers.nl/bericht.asp?berichtid=32

Na het kijken van dit filmpje zou in principe iedereen ze moeten kunnen vangen. Daarom ben ik vandaag naar Scheveningen gegaan. Doordat ik me verslapen had was ik pas laat op de pier. Dit moet op zich niet uit maken. Op het begin van de pier ben ik begonnen met over de blokken klauteren, op zoek naar een wat dieper stukje water tussen de blokken. Met een reepje spek aan de haak probeer ik het hier en daar even uit, met alleen krabben als resultaat. Wanneer ik bijna op de kop van de pier ben kom ik nog een visser tegen, hij vraagt zich af waar ik mee bezig ben. Na een kort gesprekje biedt hij me een paar zeepieren aan, misschien dat het daar wel mee lukt. Ik prik er één op de haak en kijk nog even rond, na vijf minuten zoeken en proberen krijg ik beet. Yes, dit is zeker een vis! Ik trek hem tussen de blokken uit, wanneer ik hem voor het eerst zie moet ik echt even twee keer kijken. Is dit wel een vis? Wanneer het visje dichterbij komt zie ik dat het een zeedonderpad is. Uit de stekels op de zijlijn en de groene gloed (die je niet goed op de foto ziet) maak ik op dat het een groene zeedonderpad is.
Groene zeedonderpad
Ik vis verder met mijn laatste pier en begin met het klaarmaken van mijn zeehengel. Voordat ik deze klaar heb ik krijg ik weer beet! Wanneer het visje boven water komt zie ik dat dit waarschijnlijk wel een slijmvis is, helaas valt hij vrijwel meteen van de haak af. Dan maar weer met een stukje spek proberen. Wanneer het donker wordt haal ik mijn picker binnen. Ik praat met twee andere vissers over wat er hier allemaal gevangen wordt, ze vangen ondertussen twee platvissen. Ik krijg van hun nog een zager, waar ik ook niks meer mee vang. Wanneer het ook nog begint te regenen besluit ik om naar Eindhoven terug te gaan. Bij de tram aangekomen ontdek ik dat ik mijn OV kwijt ben. Na terug te gaan om te zoeken en niet vinden, kon ik toch nog net de laatste trein naar huis halen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten