vrijdag 1 september 2017

Afrikaanse meervallen meppen met MijnVismaat

Een paar maanden geleden vroeg Pieter Beelen mij of ik mee wilde helpen met het valideren van de gemelde vangsten op MijnVismaat. Daar heb ik sindsdien aan meegewerkt. Een keer per jaar wordt er voor iedereen die mee helpt, een dagje vissen georganiseerd.

Daar mocht ik vandaag voor het eerst bij zijn. 'S ochtends vroeg als de wekker gaat heb ik er moeite mee, het was gisteren veel te laat... Ik maak een bak koffie en controleer mijn spullen nog een keer. Rond kwart voor negen wandel ik naar de bus. Na een half uurtje rijden, is het nog ongeveer twintig minuten lopen.

Voordat ik er ben zie ik Pieter, Jos Verruit, Frank Habets, Manolo Sendon en Remko Verspui al langs een klein beekje staan, we zijn te vroeg en het is nog niet open. Na een tijdje kletsen vertrekken we richting de vijver, waar we nog wat piertjes bijkopen en dan kunnen we eindelijk beginnen! Alleen Jos en ik hebben nog nooit een Afrikaanse meerval gevangen, voor ons is het dan ook een stuk spannender dan voor de rest.

Remko, Jos en Manolo vissen met de feeder. Pieter, Frank en ik met de pen. Iedereen gebruikt ander aas; kattenbrokken, wormen, zalm, zure haring, smac en kipfilet. Die laatste heb ik gekozen als mijn haakaas. Al snel hebben Frank en Pieter er één te pakken. Na die twee vissen hoeft ik niet lang te wachten, of mijn pen begint te bewegen. Ik sla, mis! Niet veel later gebeurd er precies hetzelfde. Wanneer de pen voor de derde keer begint te lopen, wacht ik iets langer met slaan. Ja! Hangen, ze vechten verrassend hard. Tijdens de drill, werkt mijn slib opeens niet meer naar behoren, waardoor ik de vis binnen moet strippen. Daarbij is hij ook nog eens in de lelie's gezwommen, waardoor uiteindelijk de lijn knapt. Argh! Frank leent mij zijn reserve molen, waardoor ik snel weer verder kan vissen. Precies op hetzelfde plekje, ik gooi in en vrijwel meteen begint mijn pen weer hobbelig weg te lopen. Ik wacht even met slaan...
Ja! Hangen. Deze keer kom je niet weg, denk ik nog. Na een paar minuten schept Manolo mijn vis. Yes, gelukt. Hij is maar liefst 75cm lang! Niet veel later volgt Jos ons goede voorbeeld. Door er ook één te vangen. Daarna wordt er door iedereen af en toe eentje misgeslagen of gevangen. Rond kwart voor drie eten we met zijn allen een uitsmijter, waarna we nog een uurtje verder vissen. Op het einde van de dag hebben we 11 afrikaanse meervallen gevangen, iedereen had vis en op alle aassoorten werd gevangen. Frank ving de grootste van maar liefst 79cm en Pieter de dikste, die was 78cm. Daarnaast werden er nog 3 kleine spiegelkarpertjes, een vetje en een driedoornige stekelbaars gevangen.
Afrikaanse meerval 75cm - niet slecht
Topdagje!

 Bedankt voor de gezellige dag jongens, ik vond het top!

2 opmerkingen:

  1. Ideaal zo'n medeblogger. Niets aan toe te voegen. Wat een moment om een kapotte molen te hebben he.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was je voor zeker? Haha. Het leek zelfs nog toch lukken met een kapotte molen!

      Verwijderen